Převody jednotek nejsou nic jiného než využití dovednosti dělit a násobit deseti, stem, tisícem. Přesto to mnoha dětem dělá problémy. Zjistěte, zda má dítě skutečnou představu, co znamenají jednotlivé předpony, a také zda ví, které slovo označuje základ pojmenování.
Prověřit to můžete hned v prvním šedém cvičení, kde si můžete prohlédnout tabulku jednotek. V tabulce najdete barevně vyznačené předpony i označení, jakou část nebo násobek předpona označuje. Tlačítkem nad tabulkou lze zobrazit i nejčastěji používané jednotky, ve kterých je tučným písmem vyznačená předpona. Vedle tabulky jsou odkazy do jednotlivých taháků, podobně jako z jednotlivých cvičení.
Mnoho dětí, kterým nejdou převody, nemá žádnou nebo jen povrchní představu o jednotkách, proto je důležité budovat názorně jejich představu jednotek, a následně je prakticky používat.
Červená cvičení |
Převody jednotek délky požadují praktickou představu použití milimetru, centimetru, decimetru, metru nebo kilometru. Některým dětem nemusí jít převody jednotek proto, že sice v geometrii měří s přesností na milimetry a centimetry, ale neuvažují o jejich vzájemném vztahu, proč a k čemu je to důležité. Nejlepší je dítě k těmto dovednostem vést prostřednictvím jeho zkušenosti a potřeby tuto dovednost používat ve svém životě. Například jezdíte na kole. Nechte dítě, aby s vámi připravovalo trasu, zjišťovalo její délku, pak si ji z kilometrů převeďte třeba na metry. Potřebujete ušít závěsy, nechte, aby vám pomáhalo měřit, ptejte se, co si myslí, že se stane, když je naměříte kratší nebo delší.
Ve cvičeních na převody jednotek délky jsme zvolili milimetry, centimetry, metry a kilometry, tedy ty jednotky, se kterými se dítě často setkává. V prvním cvičení převádí vzájemně milimetry a centimetry, což používá často v geometrii při rýsování. Ve druhém cvičení převádí centimetry na metry a naopak. Zde je vytváření představy již složitější, ne každé dítě má představu metru. Ve třetím cvičení převádí metry na kilometry a naopak. Ve čtvrtém cvičení převádí milimetry na metry. Při budování představy lze využít u kilometru propojení s časem, za který ho může ujít. Poslední cvičení je pak určeno tomu, kdo již jednotlivé převody zvládl, je nejtěžší, neboť musí dávat velký pozor na jednotky, které mezi sebou má převést.
Modrá cvičení |
Převody jednotek hmotnosti mohou být pro dítě těžší než jednotky délky, pokud se s nimi v běžném životě nesetkává. V prvním cvičení převádí jednotky miligram na gram a opačně, aby se seznámilo i s menší jednotkou, než je gram. Ve druhém cvičení převádí gramy na dekagramy, které může znát z receptů, pokud ho maminka pustí k vaření. Pokud to nikdy nedělalo, doporučuji ho k tomu pravidelně přibrat. Nejznámější pro něj mohou být kilogramy, ale jejich převody na dekagramy, jako ve třetím cvičení, pro něj jistě běžné nejsou. Ve čtvrtém cvičení převádí kilogramy na gramy.
Žlutá cvičení |
S jednotkami objemu se dítě setkává asi nejméně, nebo spíš to nemusí vnímat. Kdo z nás vzal dítě a měřil, kolik litrů vody si nalijeme do kbelíku na vytírání, abychom do něj přidali potřebné množství čisticího prostředku? My to přeci nepotřebujeme, protože již máme představu, kolik litrů má odhadem kbelík a kolik to bude, když si ho napustíme celý. Pokud s dítětem neproberete, které jednotky jsou důležité v jednotlivých situacích, je sice možné, že se naučí předpony a na ně navázané zákonitosti převodů, ale ve skutečnosti představu množství mít nebude.
V prvním cvičení dítě cvičí převody z mililitrů na decilitry a naopak, ve druhém z decilitrů na litry a obráceně. Ve třetím cvičení převádí litry na mililitry.