Záporná čísla jsou dělena stejným principem jako ostatní cvičení v části matematiky. Mají za cíl rozfázovat sčítání a odčítání záporných čísel na co nejmenší kroky, aby bylo možné zjistit, ve které fázi dítě chybuje, a následně mu pomoci pochopit princip záporných čísel. V oboru čísel
Pokud dítě potřebuje, může si kliknout na odkaz směřující na dvě spojené tabulky do 100 – jednu s kladnými a druhou se zápornými čísly. Ty mu mohou pomoci především k pochopení návaznosti kladných a záporných čísel přes nulu. Tabulky se otevřou v novém okně a záleží na dítěti, jak je bude využívat. Pracujte s touto pomůckou společně s dítětem. Nechte ho, aby vám muselo slovně popsat, co příklad v tabulce znamená. Ať se pokusí se vyjádřit. Jinak nezjistíte, jak k výsledku dochází, ani kde dělá chybu. Nevadí, když mu to zpočátku nepůjde, snažte se být trpěliví a neříkat postup za něj.
Také je možné tabulky vytisknout, vzít figurku například od hry Člověče nezlob se a nechat dítě, aby s ní pohybovalo v tabulkách podle zadané úlohy. Červená šipka v tabulce naznačuje směr pohybu figurky při znaménku plus, modrá šipka pak pohyb figurky při znaménku minus.
Poznámka: Doporučuji s dítětem probrat, jak je to s tím, že záporné číslo má vždy před sebou znaménko minus, kdežto před kladné číslo znaménko plus v některých případech nepíšeme (například v tabulce, pokud není před číslem znaménko, předpokládáme, že se jedná o kladné číslo, nebo pokud úloha začíná kladným číslem, nepíšeme před něj znaménko plus). To, co je pro nás samozřejmostí, nemusí být jasné dítěti.
![]() |
Jako první je šedé cvičení na ukázání zadaného čísla na číselné ose, teprve když se přesvědčíme, že tuto dovednost zvládá, může dítě pokračovat s úkoly v červených cvičeních, ve kterých pouze odečítá od nuly, aby si zvnitřnilo posun v záporných číslech. V modrých cvičeních vždy od kladného čísla odečítá větší číslo tak, aby muselo překonat nulu. Ve žlutých cvičeních pracuje dítě pouze se dvěma zápornými čísly a mělo by zde pochopit a automatizovat princip, že vlastně pohyb v záporných číslech odpovídá tomu, jako bychom kladná čísla sčítali. Pohybuje se tak na číselné ose hlouběji. V zelených cvičeních je vždy první číslo záporné a druhé kladné, nejprve jsou zde cvičení bez přechodu nuly, a následně i s jejím přechodem. Poslední fialová cvičení jsou již souhrnná.